Publicerat:

Utan skapande är lärande en omöjlighet

Jag har en dröm, säger Anna Klerfelt. Jag skulle vilja se ett slags utvidgat lärande som tar sin utgångspunkt i barns välbefinnande och meningsskapande. Ett lärande där de inte pressas till mer prestation utan får möjlighet att använda sin kreativitet för att få tillgång till ny kunskap. Anna Klerfelt, fritidspedagog, filosofie doktor och lektor i… Läs mer

Publicerat:

Fritidshem i ett mångkulturellt samhälle!

Carin Falkner, lektor i pedagogik på högskolan i Jönköping har besökt Malmö. I Skolsatsning 2012s seminarieserie för fritidsverksamheterna föreläste Carin om fritidshem i ett mångkulturellt samhälle. Hennes föreläsning tog avstamp i begrepp som ”den andre”, ”vi och dem”, ”det tredje rummet”, ”att mötas kring det gemensamma” och ”bildning”. Inledningsvis förklarade Carin skillnaden mellan interkulturellt perspektiv och… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat språkprojekt på Holmaskolan

På Holmaskolan har man arbetat språkutvecklande med ord och begrepp i fokus under många år. Trots engagerade pedagoger och pedagogiska verktyg når många elever inte målen. Idag arbetar man med upplevelsebaserat språkutvecklingsprojekt i år F-1 för att stärka och utveckla elevernas ord och begreppsförståelse samt skapa inre minnesbilder. – Vi var tvungna att tänka om… Läs mer

Publicerat:

Barnens trädgård 2013

Det är maj månad och den 17:e upplagan av Barnens trädgård i Malmö. Under två dagar fylls Pildammsparken av tusentals planteringsivriga och förväntasfulla föreskolebarn. Tanken med Barnens trädgård är att sprida kunskap om blommornas betydelse i stadsmiljön. Samt att ge Malmös förskolebarn en möjlighet att medverka i utsmyckningen av Malmös stadsmiljö. Barnen får plantera varsin planta och delta i… Läs mer

Publicerat:

Marimba på Holmaskolan

De flesta instrument kräver träning och åter träning för att nå resultat. Afrikansk marimba kan skapa spelglädje och resultat snabbt utan den dagliga träningen. På Holmaskolan är det ett val i ”elevens val”- undervisningen, samtidigt som kulturskolans frivilliga marimbaundervisning huserar i Holmaskolans lokaler. Under Lisa Claussons ledning. Att undervisa i marimba på Holmaskolan är ett sätt att nå elever… Läs mer

Publicerat:

Mänskliga rättigheter i Eurovision School Contest

Klass 7a på Möllevångsskolan skapade en av de fyra bästa bidragen i Eurovision school contest. 640 bidrag och 18000 barn deltog i tävlingen. Mänskliga rättigheter, allas engagemang, samarbete och att arbeta med ett medium som bara är lustfyllt är några av de faktorer som gjort att eleverna varit motiverade att arbeta hårt. Resultatet blev lysande.… Läs mer

Publicerat:

Skolnätverk mot rasism

I april träffades lärare, skolpsykologer, personal från Malmö FF, skolledare, skolkuratorer, pedagoger och många fler med anknytning till skolan i Malmö. Tillsammans lade de grunderna för ett nätverk mot rasism i skolan. De kommer gemensamt att arbeta för alla barns barns rätt att leva fria från kränkningar och diskriminering.   Gustavo Nazar och Elizabeth Florez,… Läs mer

Publicerat:

På Ängslättskolans särskola är skoldagen anpassad efter elevens behov

”Det är utmaningen som gör att man fortsätter, utmaningen och alla härliga barn”, menar Åsa Riggberger, specialpedagog på Grundsärskolan med inriktning mot ämnesområden på Ängslättskolan. Hennes kollega Anette Friberg är inte sen med att hålla med. Utmaningen är det som driver båda, både pedagogiskt och känslomässigt. I Åsas klass går det fyra elever från olika… Läs mer