Barns röster, mänskliga rättigheter och digital kompetens i fokus

Illustration: Kristian Ingers
För andra året i rad bjöd Pedagogisk inspiration Malmö och avdelningen stöd och utveckling in till en konferens, som satte barns och ungas röster, mänskliga rättigheter och digital kompetens i centrum.

Den 14 november samlades engagerade skolledare och pedagoger i aulan på Rönnen i Malmö för att tillsammans utforska hur digitaliseringens möjligheter kan användas för att stärka demokrati och likvärdighet från förskolan till gymnasie- och vuxenutbildningen.

Presentationerna finns ni under respektive programpunkt.

Projektet Antirasistiskt monument, placerar samtalet om antirasism i offentligheten

Malmö Konst presenterar projektet Antirasistiskt monument, initierat av civilsamhället, som uppmärksammar bristen på erkännande av rasistiska motiv bakom attackerna i Malmö 2003-2010. Det tredelade projektet är ett samarbete mellan föreningen Antirasistiskt Monument och kulturförvaltningen och består av publika samtal, tillfälliga konstverk och det permanenta konstverket Master Narratives som uppförs under 2025.

Medverkande: Rena Baled, projektledare, kulturförvaltningen, Malmö stad

Gå till presentation

Unga benämner rasismens konsekvenser med digitala verktyg

Mobile Stories är ett pedagogiskt verktyg som hjälper unga att bli ansvarsfulla producenter av trovärdigt innehåll – samtidigt som de synliggör fler perspektiv. Vi presenterar ett nytt pedagogiskt material för elever från årskurs 6 upp till gymnasiet. Materialet riktar sig till lärare och elever som vill arbeta med debattartiklar och reportage, med utgångspunkt i stadens antirasistiska monument. På scen deltar en av de som överlevde en rasistattack, då han var på väg till sin fotbollsträning och vars berättelse är utgångspunkt för ett av lektionsuppläggen i materialet.

Medverkande: Kamal El Masri, Helamalmö samt Lotta Bergseth och Jenny Sköld från Mobile Stories

Gå till presentation

Skola – om, genom och för demokrati och mänskliga rättigheter

Om skolans arbete med demokrati och mänskliga rättigheter i en utmanande tid med snabb digital utveckling. Om Europarådets ramverk av kompetenser för demokratisk kultur och Demokratistegen – en modell för systematiskt arbete med demokrati och mänskliga rättigheter i skolan. Här får du ta del av internationellt arbete kring dessa frågor, liksom arbete som sker ute i våra klassrum.

Medverkande:
Hugo Wester, undervisningsråd Skolverket, Sveriges expert i EPAN, Europarådets policynätverk i frågor utbildning för demokrati och mänskliga rättigheter
Emelie Jönsson, leg. SO lärare på Elinelundsskolan och representerar grundskolan i Demokratimentorsnätverket
Heléne Nyrén, leg. SO lärare på Oxievångsskolan, samordnar implementeringen av Lärande för Hållbar Utveckling och är Skolambassadör för EU 2024

Gå till presentation

Förstå sökmotorer och AI, en guide till källkritik

Att förstå hur sökmotorer fungerar ger oss en inblick i hur algoritmer, som blir allt smartare, påverkar vilken information vi får fram. Eftersom företag som driver sökmotorer ofta prioriterar kommersiella intressen framför det objektivt bästa sökresultatet, är det viktigt att förstå dessa mekanismer för att kunna stärka vår och i förlängningen elevernas källkritiska förmåga. Dessutom belyses AI:s växande roll i samhället, vilket påverkar utbildningsmiljön och kräver att skolor aktivt engagerar sig i dessa frågor.
Medverkande: Måns Sörensson, bibliotekarie och Helena Walker Lidèn, IT-pedagog. Båda arbetar på Komvux i Malmö stad

Gå till presentation

Lek fram lärande med digital konst – kreativ process med AI i förskolan

Redan i förskoleåldern kommer barn i kontakt med AI-genererade bilder. Hur kan dessa bilder användas i det pedagogiska arbetet och tidigt i livet få barn att utveckla ett källkritiskt förhållningssätt?

Medverkande: Nina Waldeborn och Ida Israelsson, utvecklingspedagoger på förskoleförvaltningen, Malmö stad

Gå till presentation

AI i ungas värld, utmaningar och möjligheter

Dagens unga växer upp i en digital värld full av utmaningar som falska nyheter och röstkloner, men också möjligheter för snabbare och mer varierat och anpassat lärande genom AI. De behöver kunskap om AI och förmåga att ställa kritiska frågor om de digitala verktyg de möter dagligen. Genom att förstå AI:s potential och risker kan vi hjälpa barn att forma en framtid där tekniken tjänar deras behov och verklighet.

Medverkande: Mats Larsnäs, arbetar på Binogi med bland annat AI-frågor

Gå till presentation