
”Måste ha tillgång till forskning – och förstå dess principer”
25 november 2024
Hur ska pedagoger i förskola och skola på bästa sätt ta till sig, värdera och använda forskning i sitt arbete, vilka tillvägagångssätt, metoder och verktyg krävs?
25 november 2024
Hur ska pedagoger i förskola och skola på bästa sätt ta till sig, värdera och använda forskning i sitt arbete, vilka tillvägagångssätt, metoder och verktyg krävs?
20 november 2024
Att frånvaroproblematiken ofta har en mängd komplexa orsaker ställer särskilda krav på psykologernas arbete.
13 november 2024
Skolpsykologernas grupp för att motverka frånvaro fokuserar på struktur och tydliga handlingsplaner.
6 november 2024
Systematiskt, främjande och förebyggande – det är några av ledorden för Mellersta Förstadsskolans arbete med närvarostegen.
23 oktober 2024
Enligt forskning har barn som börjar träna på språkljud och bokstavskännedom redan i förskolan lättare att lära sig läsa och skriva på lågstadiet.
16 oktober 2024
Både personal och elever engageras i värdegrundsprojektet på komvux Malmö.
9 oktober 2024
Hur kan lärare med stöd av forskning utveckla sin yrkeskicklighet?
2 oktober 2024
Hur kan programmering främja barns lärande i förskolan?
25 september 2024
Lässatsningen på Kroksbäcksskolan engagerar hela skolan; även fritidsverksamheten, där pedagoge…
20 september 2024
"Skolledare måste, inte minst när det gäller förändringsarbete i en organisation, gå balansgången mellan att både visa sig kompetenta och våga vara sårbara."
11 september 2024
Gäst i det här avsnittet av Pedagog Malmös podd är Ann-Louise Lindell på Rörsjöskolan.
4 september 2024
Många förskolepedagoger känner mindervärdeskomplex inför att musicera med barnen och hoppar gärna över det, trots att det är en del av uppdraget – helt i onödan, menar Anders Wiking.