Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Myggorna bygger vattenbana

När pedagoger på avdelning Myggan på Svågertorps förskola hittade en hög gamla plaströr i förrådet fick de plötsligt en idé… Samma eftermiddag snickrade de ihop en enkel vattenbana tillsammans med barnen. I denna korta inspirationsfilm berättar pedagogerna Jon Rosenlöf och Jessica Malmgren allt om spontanbygget – och om vattenbanans betydelse ur ett pedagogiskt perspektiv: Foto: Svågertorps förskola Filmreportage och brödtext: Chris…

Publicerat:

Hitta rätt med Pedagogiska kartor

Upptäck din närmiljö genom pedagogiska kartor. Pedagogiska kartor är ett kraftfullt verktyg för dig som ser fördelarna med utomhuspedagogik. Här kan du ta del av information om olika offentliga miljöer i staden som har ett pedagogiskt värde och i förväg planera era besök utifrån vilka behov ni har. Förutom praktisk information finns lektionspaket för specifika…

Publicerat:

Seminarium: Google Docs och formativ bedömning

Den 31 januari och 7 februari var det  seminarium och workshop om ”Google Docs i arbetet med formativ bedömning” på Centrum för Pedagogisk Inspiration. Kursledare var Camilla Lindskoug, lärare i svenska och engelska på Pauli Gymnasium i Malmö. Längre ner hittar du en inspelning från delar av seminariet samt Camillas presentation. Camilla gav exempel på…

Publicerat:

iPad i förskolan på Ribersborg

I Västra Innerstadens stadsdel har man denna termin påbörjat ett projekt där man ska utforska de pedagogiska möjligheterna med iPad i förskolan.  För att samla och dela de erfarenheter man gör, ska några av pedagogerna skriva i bloggen ”iPad i förskolan” på Pedagog Malmö. Det finns fem iPads på MarieHage förskola och fem på Ribersborgs…

Publicerat:

Röd matta för svensk skola inför det 21:a århundradet

”En skola för det 21:a århundradet” var rubriken för Pedagogisk Mötesplats* hos nya Malmö Latinskola  den  21 februari. Föreläsare var Hans Renman, f.d. rektor för den kommunala gymnasieskolan Young Business Creatives (YBC) i Nacka kommun. Idag driver han företaget TänkOM. Hans Renman menar att svensk skola och skolutveckling idag har en röd matta utrullad framför…

Publicerat:

Matteord & glogsters i ett eTwinning-projekt

Det var förra läsåret som Petra Gunnarsson och Marie Müller på Sofielundsskolan hade en klass i år 5 tillsammans. På ett av skolans personalmöten berättade skolledaren Marie Wesén om sina erfarenheter från eTwinning-projekt. Ännu mer berättade den inbjudna eTwinning-ambassadören Annie Bergh, som är lärare på Kungshögsskolan i Oxie. Petra & Marie tyckte att det lät…

Publicerat:

Helhetsgrepp på skönlitteraturen

Läsning av skönlitteratur i de lägre årskurserna – det är väl mest lästräning? Kan man analysera skönlitterära texter med försteklassare? Javisst, säger Karin Andersson, lärare på Kirsebergsskolan, där de yngre eleverna jobbat tematiskt med Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Under hösten har samtliga elever i klass 1-3 läst boken och därefter sett Olle Hellboms filmatisering från…