Värdeskapande lärande – att väcka lust och motivation
4 februari 2025
Hur kan vi skapa en skola som stärker elevernas inre drivkraft och lust att lära? Forskning visar att bedömning kan både motivera och stressa.
4 februari 2025
Hur kan vi skapa en skola som stärker elevernas inre drivkraft och lust att lära? Forskning visar att bedömning kan både motivera och stressa.
29 januari 2025
Malmö latinskolas arbete kring judendomen rymmer både besök på judiskt kunskapscenter, reflektioner kring ondskans psykologi, hågkomstresor och elevernas egna utställningar och workshops.
22 januari 2025
Oron och stöket på rasterna på Gullviksskolan (F-6) följde ofta med in på lektionerna och skolledningen insåg att inte bara de utan hela skolan behövde ta ett nytt grepp kring problematiken.
15 januari 2025
Det finns ljusglimtar både kring skolresultat och arbetsmarknad i Malmö – det understryker Jonas Olofsson när tio år med kunskapsalliansen Muvah ska sammanfattas.
12 december 2024
Det var idel glada miner när Madlen Öberg på Karlshögsskolan överraskades på torsdagen.
5 december 2024
På Arkitektens förskola lurades förskolläraren Olof Borjo ut i förskolans hall under torsdagsf…
3 december 2024
Anders Söderberg är 2024 års vinnare av Malmö pedagogpris i kategori gymnasium och vuxenutbildning.
2 december 2024
Läs del 6 i rapportserien Forskning och skolutveckling i samverkan.
25 november 2024
Hur ska pedagoger i förskola och skola på bästa sätt ta till sig, värdera och använda forskning i sitt arbete, vilka tillvägagångssätt, metoder och verktyg krävs?
20 november 2024
Att frånvaroproblematiken ofta har en mängd komplexa orsaker ställer särskilda krav på psykologernas arbete.
13 november 2024
Skolpsykologernas grupp för att motverka frånvaro fokuserar på struktur och tydliga handlingsplaner.
6 november 2024
Systematiskt, främjande och förebyggande – det är några av ledorden för Mellersta Förstadsskolans arbete med närvarostegen.