Bilder som stöd kontra bilder som stör

alt=””
Skollogopedbloggen är ju fullproppad med inlägg om bildstöd i skolan. Betyder det att skolan ska vara fullproppad med bildstöd överallt, hela tiden? Eller kan det bli för mycket bildstöd?

Vi vet att det alltid finns några elever som, av olika anledningar, har svårt för att sortera och fokusera när det finns mycket intryck runt omkring.

Här är några blogginlägg och diskussioner där olika personer beskriver hur det kan kännas att vara överkänslig eller inte kunna sortera bort intryck:

Överdos av intryck
När man inte har ett bra filter
ADHD och ljudkänslig
Asperger och sinnesintryck del 1
Asperger och sinnesintryck del 2

Sinnesintryck kan alltså skapa en överbelastning för en del personer. För andra kan det snarare vara att det som ständigt finns runt om oss ofta sorteras bort automatiskt och därmed förlorar det sin effekt. Jag är nog inte den enda som satt upp kom ihåg- och bra-att-ha-information på anslagstavlan vilket sedan på något magiskt sätt smälter ihop med bakgrunden och ”försvinner”. Så det finns olika anledningar till att fundera över vad vi har uppe på till exempel tavla och väggar i klassrum.

Klassrum med svart tavla.

(Bildkälla, CC)

Såhär vid höstterminsstart när det är många som kanske bytt klassrum eller åtminstone gjort en ordentlig röjning innan sommarlovet kan det vara ett bra tillfälle att fundera kring vad som bör sitta uppe alltid och vad som passar bättre att plocka fram vid behov. Detta gäller ju såklart inte bara bildstödsmaterial utan även t.ex. infolappar, genreplanscher (vilka med fördel såklart också kan förses med bildstöd!)  och andra stödstrukturer, elevarbeten, vykort, teckningar med mera.

Bildstöd för lektionens mål uppsatta på tavla.

Är det något som används ofta, kanske dagligen? Det kan t.ex. vara stöd för struktur och återkommande rutiner som dagens schema, lektionsstruktur, veckoöversikt och årshjul eller målmoln för lektionens mål. Kommer jag dessutom ihåg att använda det aktivt eller sitter det mest bara sitter uppe av vana utan att jag kommer ihåg att återkoppla kring det till eleverna?

 

 

Affisch med fakta om återgivande genre.

Lisa över ord för att jämföra.

Eller är det något som används mer sällan, som en genreplansch för en viss genre, stödstruktur för en viss förmåga eller material från ett tidigare avslutat område?

 

 

Pysslade raketer med namn.

Fantastiska rymdraketer från när Rosengårdssskolans Rosenknoppar arbetade med rymden

När det gäller att ha uppe elevarbeten och t.ex. dokumentation, som foton, av arbetsområden så är det tudelat. Det kan vara distraherande för en del elever men samtidigt kan det vara ett stöd för andra för att kunna minnas vad man gjort. Dessutom kan det vara språk- och kommunikationsfrämjande på så sätt att det kan locka till samtal och kommentarer. Här kan man istället vilja fundera kring om det är möjligt att ha det samlat på en vägg längst bak i klassrummet där det inte är i så tydligt blickfång för eleverna. Även här är det vettigt att fundera kring hur länge det ska sitta uppe. Om det är ett avslutat område som varken arbetas med eller kommenteras aktivt längre – ja, då är det nog dags att plocka ner. Ett tips kan då istället vara att ta foton av elevarbetena och plocka fram fotona vid behov av att gå tillbaka till det som gjorts tidigare. Att fota med till exempel ipad och samla i album kan vara ett enkelt sätt att samla dokumentationen och kunna koppla in i projektorn vid behov.

 

Hur gör man då för att ha material som är återkommande, men inte använt dagligen, tillgängligt? Sexorna på Rosengårdssskolan har löst det på det här sättet:

Påsar med bildstöd för svåra begrepp hänger i klassrum.

Påsar med bildstöd för svåra begrepp hänger i klassrum.

Bildstödsmaterial och stödstrukturer finns i olika mappar och plockas fram när det används.

 

En annan möjlighet kan vara att sätta saker på insidan av skåpsdörrar och öppna dörr eller plocka fram vid behov. Det kan också lösas genom att montera draperi (enfärgade i  dämpade färger) på skenor längs väggar och på så sätt kunna dra för respektive dra undan och dölja eller visa väggen och materialet bakom.

 

Så nej, bildstöd och annat som kan innebära störande intryck ska inte finnas överallt och alltid. Mitt tips är att:

  • tänka igenom vad som är viktigt att ha framme hela tiden och
  • hitta lösningar för att ha övrigt material lättillgängligt så att det kan tas fram enkelt när det ska användas.

Har du andra smarta tips för ha att material lättillgängligt utan att det sitter uppe alltid? Kommentera gärna nedan!

Det här är ett inlägg i inläggsserien om hur bildstöd kan användas på olika sätt inom pedagogisk verksamhet. Du hittar tidigare inlägg här: