Publicerat:

Hitta rätt med Pedagogiska kartor

Upptäck din närmiljö genom pedagogiska kartor. Pedagogiska kartor är ett kraftfullt verktyg för dig som ser fördelarna med utomhuspedagogik. Här kan du ta del av information om olika offentliga miljöer i staden som har ett pedagogiskt värde och i förväg planera era besök utifrån vilka behov ni har. Förutom praktisk information finns lektionspaket för specifika… Läs mer

Publicerat:

Seminarium: Google Docs och formativ bedömning

Den 31 januari och 7 februari var det  seminarium och workshop om “Google Docs i arbetet med formativ bedömning“ på Centrum för Pedagogisk Inspiration. Kursledare var Camilla Lindskoug, lärare i svenska och engelska på Pauli Gymnasium i Malmö. Längre ner hittar du en inspelning från delar av seminariet samt Camillas presentation. Camilla gav exempel på… Läs mer

Publicerat:

iPad i förskolan på Ribersborg

I Västra Innerstadens stadsdel har man denna termin påbörjat ett projekt där man ska utforska de pedagogiska möjligheterna med iPad i förskolan.  För att samla och dela de erfarenheter man gör, ska några av pedagogerna skriva i bloggen “iPad i förskolan” på Pedagog Malmö. Det finns fem iPads på MarieHage förskola och fem på Ribersborgs… Läs mer

Publicerat:

Röd matta för svensk skola inför det 21:a århundradet

“En skola för det 21:a århundradet” var rubriken för Pedagogisk Mötesplats* hos nya Malmö Latinskola  den  21 februari. Föreläsare var Hans Renman, f.d. rektor för den kommunala gymnasieskolan Young Business Creatives (YBC) i Nacka kommun. Idag driver han företaget TänkOM. Hans Renman menar att svensk skola och skolutveckling idag har en röd matta utrullad framför… Läs mer

Publicerat:

Matteord & glogsters i ett eTwinning-projekt

Det var förra läsåret som Petra Gunnarsson och Marie Müller på Sofielundsskolan hade en klass i år 5 tillsammans. På ett av skolans personalmöten berättade skolledaren Marie Wesén om sina erfarenheter från eTwinning-projekt. Ännu mer berättade den inbjudna eTwinning-ambassadören Annie Bergh, som är lärare på Kungshögsskolan i Oxie. Petra & Marie tyckte att det lät… Läs mer

Publicerat:

Helhetsgrepp på skönlitteraturen

Läsning av skönlitteratur i de lägre årskurserna – det är väl mest lästräning? Kan man analysera skönlitterära texter med försteklassare? Javisst, säger Karin Andersson, lärare på Kirsebergsskolan, där de yngre eleverna jobbat tematiskt med Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Under hösten har samtliga elever i klass 1-3 läst boken och därefter sett Olle Hellboms filmatisering från… Läs mer

Publicerat:

Elevers delaktighet i den individuella utvecklingsplanen

Att göra elever delaktiga i sina IUP och utvecklingssamtal på en skola är en lång process. På Mellanhedsskolan i Malmö började en sådan 2005 i samband med en utbildning för vissa lärare i Västra innerstaden, med Per Måhl. Att avsätta tid, läsa in sig, gå på fortbildningar, arbeta mot gemensamma mål, ha en samordningstjänst i… Läs mer

Publicerat:

Utomhuspedagogik är att använda hela Malmö stad som en enda stor lärobok!

Marie Wilhelmsson är förskolärare med magisterexamen i utomhuspedagogik från Linköpings universitet och har arbetet som utepedagog i Malmö i 10 år. Sedan augusti arbetar hon som utomhuspedagogisk fortbildare för uteförskolor och uteavdelningar i Limhamn-Bunkeflo stadsdel. Bo Lindvall på Malmö Naturskola frågade Marie om hur hon ser på sitt nya arbete och vad utomhuspedagogik är för… Läs mer