Publicerat:

Favoritartikel i repris: Informationskompetens och klipp & klistra-generationen

Alla barn och ungdomar ska ha en självklar plats i skolan och utvecklas utifrån sina förutsättningar. För att det ska funka behöver vi som jobbar i skolan kunna ”tänka utanför lådan” och ha massor av kunskap om olikheter och behov. Vi är alla lika fast väldigt olika! Filippa Mannerheim om informationskompetens och kunskap om källkritik,… Läs mer

Publicerat:

Favoritartikel i repris: Sofielundsskolans 3:or skickar ut sin Nalle på uppdragsresa

Det är inspirerande att läsa om skolprojekt som integrerar flera olika ämnen. Nalleresan är ett utmärkt exempel på hur praktiska och teoretiska ämnen går hand i hand och dessutom förankras i verkligheten. I denna artikel berättar Barbro Cronberg om idéen och arbetet bakom projektet som gav bronsmedalj i Webbstjärnans bästa pedagogiska webbplats. För oss som… Läs mer

Publicerat:

Favoritfilm i repris: Aktiva Ute - i Bokskogen

Jag berättar mycket hellre med bilder än med ord – och det speglas i mina bidrag till Pedagog Malmös redaktionella inlägg under året som har gått, som mestadels har varit i form av korta reportage- och inspirationsfilmer. När jag blickar tillbaka över 2012 känner jag mig lyckligt lottad att ha fått träffa så många duktiga… Läs mer

Publicerat:

Favoritartikel i repris: Snäckorna på Venedig

Det är viktigt att vi vuxna vågar vara medupptäckare i barnens utforskande av sin omvärld. När Lisa Nylén och Vivian Lindvall berättar om hur vinbergssnäckorna flyttade in på deras avdelning på Lindängehus förskola är det svårt att inte smittas av engagemanget. Tillsammans utforskar pedagoger och barn snäckornas värld och upptäcker att böckerna ibland kan ha… Läs mer

Publicerat:

Hunger games i Engelska C på Malmö latinskola

Hunger games är den första delen i en romantrilogi av Suzanne Collins. Boken är en storsäljare och har även filmatiserats. Clara Lindberg, lärare på Malmö latinskola, arbetar med Hunger games i undervisningen. Hon använder boken som plattform i ett utmanande projekt.  – I kursplanen för Engelska C står det att eleverna ska läsa. Och jag försökte komma undan… Läs mer

Publicerat:

Genuspiloter i Malmös förskolor

Linn Augustsson, Annetorps förskola och Isabella Kocoska, Öresunds förskola är genuspiloter. Tillsammans med andra förskolepedagoger har de handletts av Elizabeth Flórez i kursen ”Genus i praktiken”. Linn och Isabella jobbar för att stötta och handleda sina kollegor i genusfrågor. Och för att förhoppningsvis så frön till intresse och utveckling i genusfrågor. Linn Augustsson, Annetorps förskola och Isabella… Läs mer

Publicerat:

Pusselbitar av en stad - elever på Humfryskolan ger sin bild av Malmö

Fredrik Håkansson är lärare i bild på Humfryskolan och har även några timmar specialundervisning. Han är också projektledare för ”Pusselbitar av en stad”, ett samarbete mellan Humfryskolan, lärarutbildningen i Malmö och Orkanen. – Motivationen och drivkraften i projektet har varit utmaningen att syna sin egen stad inifrån och ut, säger Fredrik. Projektet Pusselbitar av en stad mynnar ut i… Läs mer