Publicerat:

Lyssnandets pedagogik på Slånbärets förskola i Husie

Robin Haakman, hälsopedagog och Victoria Syrén, förskollärare arbetar på Slånbärets förskola. Med hjälp av “Lyssnandets pedagogik” försöker de utgå från barnens perspektiv i projekt och teman.  Marsmorgonen är solig och frostnypen. Själv kvicknar jag till ordentligt under cykelturen till Slånbärets förskola i Husie, Malmö. Robin och Victoria tar emot mig. Förvånad ser jag att de har… Läs mer

Publicerat:

Ateljeristor inspirerar elever i Gullviksskolans ateljé

Skapande och kreativitet är något som uppmuntras vid Gullvikskolan i Fosie, Malmö. I ateljén vid skolan arbetar ateljeristorna Josefine Andersson och Monica Löfgren. Miljön i ateljén ska inspirera eleverna att skapa utifrån egna idéer och teman. – Vi vill få barnen att uttrycka sig och kommunicera genom andra vägar än det verbala, säger Monica. Miljön… Läs mer

Publicerat:

NE SKOLA - ett digitalt läromedel för alla

Malmö Stad har sedan flera år tillbaka valt att abonnera på Nationalencyklopedins Internettjänst för samtliga lärare och elever i kommunen. Numera finns det goda tekniska förutsättningar för att använda detta digitala läromedel, men tyvärr har inte alla upptäckt NE SKOLA ännu. NE SKOLA är idag mycket mer än ett uppslagsverk. Där finns t.ex. temapaket med… Läs mer

Publicerat:

Pedagog Malmös nya huvudredaktör

Sara Arildsson heter jag och är ny huvudredaktör på Pedagog Malmö. 10 snabba fakta om mig Jag har en bakgrund som journalist och har arbetat i en mängd olika medieformat. Från dagstidningar och facktidningar till fanzines och hemsidor. Jag har skrivit om allt från kultur, nöje, politik och utbildningsinformation till tatueringar, IT och sociala medier.… Läs mer

Publicerat:

Boksamtal-blogg-bokomslag: hur man får eleverna engagerade i sitt eget lärande

I vinter har en årskurs ett på Mediegymnasiet djupläst romaner under temat genus. Eleverna har i samtalsform diskuterat boken och parallellt formulerat sina tankar skriftligt i google-sites. Då eleverna går programmet Estetiska programmet med inriktning estetik och media har de fått i uppgift att göra ett bokomslag och en boktrailer utifrån den roman de läst.… Läs mer

Publicerat:

Levande historia på S:t Petri gymnasium

Eva Henriksson Garatea är lärare i bland annat historia på S:t Petri gymnasium i Malmö. Hon är en av många pedagoger som brinner för Forum för levande historias projekt och material. Här berättar hon om några av projekten och om “Uppdrag: Demokrati”. – Jag har arbetat med flera Forum för levande historia-projekt. Det är ett spännande… Läs mer

Publicerat:

Myggorna bygger vattenbana

När pedagoger på avdelning Myggan på Svågertorps förskola hittade en hög gamla plaströr i förrådet fick de plötsligt en idé… Samma eftermiddag snickrade de ihop en enkel vattenbana tillsammans med barnen. I denna korta inspirationsfilm berättar pedagogerna Jon Rosenlöf och Jessica Malmgren allt om spontanbygget – och om vattenbanans betydelse ur ett pedagogiskt perspektiv: Foto: Svågertorps förskola Filmreportage och brödtext: Chris… Läs mer

Publicerat:

Hitta rätt med Pedagogiska kartor

Upptäck din närmiljö genom pedagogiska kartor. Pedagogiska kartor är ett kraftfullt verktyg för dig som ser fördelarna med utomhuspedagogik. Här kan du ta del av information om olika offentliga miljöer i staden som har ett pedagogiskt värde och i förväg planera era besök utifrån vilka behov ni har. Förutom praktisk information finns lektionspaket för specifika… Läs mer