Publicerat:

"Relationen till barnen är det viktigaste!”

Apostolos Giouftsis arbetar som lärare i en klass 5 på Humlemadskolan i Arlöv, strax utanför Malmö. Han menar att relationen till barnen är det viktigaste och han ser vikten av att bekräfta eleverna, ge dem uppmärksamhet och uppskattning. Apostolos verktyg är framför allt humor. I Apostolos klassrum arbetar eleverna med att göra porträtt av sina favoritartister. Några pojkar har… Läs mer

Publicerat:

Lärcentrum i fängelset

Ingrid Almén har arbetat som lärare i många år och sedan ett par år tillbaka jobbar hon på anstalten Kirseberg i Malmö, som lärare i engelska och franska. På alla svenska fängelser finns det möjlighet att läsa kurser inom vuxenutbildningen precis som på Komvux. För intagna i svenska fängelser finns möjligheten att läsa kurser både… Läs mer

Publicerat:

"Veckans nöt" - matematikens språk i förskolan

För studenterna på förskollärarprogrammet på Malmö högskola har de senaste veckornas matematikkurs ”Barndom och lärande: Matematik” inneburit förändringar för deras sett att se på matematik. Tidigare ”mattespöken” är borta och de har hittat lust och lugn inför att arbeta med matematik tillsammans med barnen. – För att skapa förståelse och intresse för matematik måste man… Läs mer

Publicerat:

Ett år med Pedagog Malmö

Pedagog Malmö har funnits i drygt ett år. Ett spännande, intressant och intensivt år. Vi som jobbar med Pedagog Malmö har ett väldigt roligt arbete och ser verkligen fram emot det kommande året.  Vårt mål är att lyfta och synliggöra alla de kompetenta pedagoger som jobbar i Malmö. Att inspirera och visa på olika pedagogiska… Läs mer

Publicerat:

Mat, miljö och förändringsprocesser på Hästhagens förskola

På Hästhagens förskola serveras god, nyttig och många gånger ekologisk mat. Samtidigt väljs mycket av sockret och de tomma kalorierna bort. Men det har inte alltid varit så. En process av förändringar har skett och initiativtagare är kocken Simon Giles, som har jobbat på förskolan sedan 1999. – Förskolan och skolan har egentligen ett ansvar… Läs mer

Publicerat:

Hanna vill lyfta språket i ämnesundervisningen med genrepedagogik

– Genrepedagogik handlar om att ge eleverna framgång i sina studier. Därför måste vi undervisa mer språkinriktat i skolan, säger Hanna Stehagen, en lärare som har utvecklat ett stort intresse för genrepedagogik och ämnesinriktad språkundervisning.  Hanna menar att genrepedagogik och språkundervisning är något som gynnar alla elever, inte bara elever med annat modersmål eller som… Läs mer

Publicerat:

En-till-en i praktiken!

Piroska Bakran, mediapedagog och Elin Jensen, IKT-pedagog på Augustenborgsskolan i Malmö berättar om sina erfarenheter av implementeringen av en-till-en på högstadiet. Enligt mig är Piroskas och Elins erfarenheter är ovärderliga. Jag hoppas och tror att många av er som hittar denna artikel väljer att se den streamade föreläsningen nedan. Jag tänker att ni då slipper trilla… Läs mer

Publicerat:

Genus, intersektionalitet och platsens betydelse för lärandet

Plats(h)en arrangerades hösten 2012 och riktade sig till pedagoger i Malmö. Det är en studiecirkel om genus, *intersektionalitet och platsens betydelse för lärandet. Här berättar Josefine Gustafsson från Malmö Naturskola mer om studiecirkeln.  – En process har startat hos oss, menade en av studiecirkeldeltagarna. Tre eftermiddagar i oktober samlades vi i Käglinge naturområde för att fördjupa oss i… Läs mer