
Läsning i dialog med stöd av AKK
Julia har nu gjort en uppföljare till det tidigare materialet för att prata om elevens stödbehov på fritids – Såhär vill jag ha det på fritids. Detta kan du ladda ner från hennes hemsida.
Precis som i Såhär vill jag ha det i skolan är materialet är uppbyggt med påståenden med bildstöd inom olika områden, såsom stöd för kommunikation och relationer, stress och energi och fysisk arbetsmiljö. Påståendena kan i samtalen sedan såklart behöva förtydligas och exemplifieras för att eleverna ska kunna förstå och ta ställning till dem.
För många elever är det lättare att ta ställning till givna påståenden än att samtala fritt om stödbehov. Materialet är gjort så att det är möjligt att dela upp samtalen på flera tillfällen och prata om ett eller ett par områden åt gången. Vid behov kan ni samtidigt skriva ett tilläggsdokument med elevens kommentarer kring påståendena, men även andra stödbehov som synliggörs i samtalen.
En del påståenden känner ni säkert igen från materialet om behov i skolan och andra är specifikt anpassade efter fritidsverksamhet. Många stödbehov kan ju vara återkommande oavsett vilken lärmiljö eleven befinner sig i, och andra uppstår bara i vissa situationer.
Skollogoped Julia kan du följa på Instagram och Twitter, och på hennes hemsida kan du ladda ner en massa användbart material.
Det här är ett inlägg i inläggsserien om hur bildstöd kan användas på olika sätt inom pedagogisk verksamhet. Du hittar övriga inlägg här: