Publicerat:

Malmö Lärcentrum - en plats för det fria lärandet

Malmö Lärcentrum är lokaliserat på stadens huvudbibliotek. De har fokus på det fria lärandet. Deras ambition är att göra besökarna till medproducenter. Dela-kulturen ska uppmuntras mellan besökarna och personalen. Varje möte är unikt och den pedagogiska tanken ”hjälp till självhjälp” härskar. Unikt i folkbiblioteksvärlden är också att man anställt tre pedagoger.    Jag träffar och samtalar… Läs mer

Publicerat:

Tillgång till naturen

Tillgång till naturen är ett ett-årigt projekt där Malmö Naturskola samarbetar med folkhögskolor runt om i Malmö. Målgruppen i projektet är både SFI-deltagare på de olika skolorna men också deras lärare. Genom utedagar med guider och naturpedagoger i naturområden får både deltagare och lärare större vana vid att genomföra språkutvecklande undervisning utomhus. Om Tillgång till… Läs mer

Publicerat:

iPad knytkonferens - att fråga, lära och dela

Hur använder vi iPaden som pedagogiskt verktyg? Vilka appar är bra? På iPad knytkonferens träffas Pedagoger i Malmö, delar med av sina tips, frågar och lär varandra. Det är en konferens där deltagarna själva står för innehållet.   På iPad knytkonferens pågår det flera korta och intressanta seminarier parallellt. Jag är nyfiken på projektet med… Läs mer

Publicerat:

Malmölärare på SETT 2013

I mitten av april var det många som reste från Malmös skolor till Stockholm för att delta på SETT-dagarna. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation” och är en mässa/konferens som vill inspirera, väcka nyfikenhet och dela kunskap kring utvecklingen av det moderna lärandet. Tobias Lindström, lärare Skoldatateket i Västra innestaden – Jag deltar på SETT… Läs mer

Publicerat:

Barnböcker för språkutveckling på Klövervallens förskola

”Som pedagog vill jag förmedla lusten till språket”, säger en leende Ulf Malmqvist. Han arbetar som förskollärare på Klövervallens förskola i Rosengård. Dessutom är han en aktiv barnbokslektör vid Bibliotekstjänst. Och skriver och recenserar barnböcker på LitteraturMagazinet.se.  – Varför ska barn läsa böcker? Jag har hört så många gånger att det är bra för barn att… Läs mer

Publicerat:

Bilden i fokus för att skapa kommunikation på Rönnens förskola

Femåringarna på Rönnens förskola låter bilden tala. Genom att illustrera i stort sett allt som de gör, hör eller pratar om utvecklar barnen sitt språk. Rönnens femårsgrupp heter Jorden. Där går 20 barn från alla Malmös hörn och många är barnen med ett annat modersmål än svenska. Eva Borgström arbetar som förskollärare på Jorden. Tillsammans… Läs mer

Publicerat:

Lekfullt och lustfyllt med ASL i förskoleklass på Möllevångsskolan

  – Det har faktiskt varit en befrielse att börja med ‘Att skriva sig till läsning’ på dator (ASL) i förskoleklass. För när barnen kommer från förskola till förskoleklass har de så höga förväntningar på att få börja läsa och skriva. Vi har aldrig velat lägga fram bokstavsböcker och träna bokstäver med våra förskolebarn för… Läs mer

Publicerat:

Genusperspektiv på Malmö latinskola

Clara Lindberg, lärare och Jonas Hedman, elevassistent på Malmö latinskola är genuspiloter. De arbetar aktivt för att införa genusperspektiv i skolans alla ämnen och involvera kollegorna. I arbetet förenar de dessutom genus och språkutveckling.  – Det behöver inte vara jobbigare att arbeta jämlikt än ojämlikt. Skolan har dessutom ett demokratiuppdrag. Det är viktiga frågor. Rapporter från 2010 och… Läs mer