Publicerat:

Puentedura – förändrad undervisning, en-till-en och SAMR-modellen

– Det går inte att sätta ny teknik i lärares händer och tänka ”that’s it”. Teknik i sig ger inte några förbättrade resultat, säger skolforskaren Dr. Ruben R. Puentedura. Han har precis börjat föreläsa i en fullpackad föreläsningssal. Platsen är Stockholm och SETT-dagarna.   – Varför använder vi teknik? Vi behöver målsättningar som specificerar vad vi… Läs mer

Publicerat:

Favoritatikel i repris: Marimba på Holmaskolan

Musik, inspiration, glädje och gemenskap. Den här artikeln handlar om musik i allmänhet och marimba i synnerhet som en kanal att nå fram. Eleverna skapar musik i grupp, tillsammans. Artikeln lyfter gemenskapen och glädjen samtidigt som den visar på hur skapandet av musik kan bygga självsäkerhet och självkänsla hos eleverna. Jag blir jätteinspirerad av Lisa Claussons pedagogik… Läs mer

Publicerat:

Favoritartikel i repris: Pusselbitar av en stad – elever på Humfryskolan ger sin bild av Malmö

Varje gång jag läser om hur Humfryskolans elever ger svar på mediernas bild av Malmö blir jag lika lycklig! Lycklig för att det finns skolor och pedagoger som ser skapande som en självklar del av lärandet och ger eleverna verktyg att uttrycka sina tankar och känslor, att göra sin röst hörd. Lycklig över elevernas kreativitet… Läs mer

Publicerat:

Favoritatikel i repris: Modersmålspedagogerna och förskolelärarna jobbar parallellt på Gubbabackens fsk

En verksamhet där pedagoger och modersmålslärare samarbetar borde vara det optimala. Många gånger är modersmålsstödet eller undervisningen på förskolor och skolor en separat aktivitet som sker utan koppling till den ordinarie verksamheten. På Gubbabackens förskola arbetar man medvetet för att minska avståndet. Här arbetar förskollärare och modersmålspedagoger sida vid sida i gemensamma aktiviteter som stöttar barnens… Läs mer

Publicerat:

Favoritartikel i repris: Barnböcker för språkutveckling på Klövervallens förskola

Jag har följt Ulf Malmqvist sedan Pedagog Malmö startade. Han brinner för barnlitteratur och bär på stor klokskap. Det är extra roligt att läsa om hur han och övrig personal arbetar på Klövervallens förskola med språk och litteratur. I artikeln berättar han om drömmen om ett skolbibliotek med en bibliotekarie med förskoleperspektiv. Det fick avgöra… Läs mer

Publicerat:

Favoritartikel i repris: Google Apps for Education till Malmö stads skolor!

Efter sju sorger och åtta bedrövelser blev det tidigare i år klart att Google Apps for Education blir ny kommunikations- och samarbetsplattform för skolorna i Malmö stad. Joakim Norbäck sammanfattar på ett uttömmande sätt den långa och mödosamma turen mot en slutlig lösning. David Norgren Redaktör Pedagog Malmö & Systembibliotekarie på CPI, Malmö stad. Det… Läs mer

Publicerat:

Favoritartikel i repris: Mat, miljö och förändringsprocesser på Hästhagens förskola

Det är härligt med människor som brinner för sitt arbete. Simon Giles på Hästhagens förskola är fantastisk i sitt arbete med mat och miljö och hur det får en naturlig plats i den pedagogiska verksamheten. Tobias Sonestedt Videoredaktör för Pedagog Malmö, IT-pedagog och PIM-samordnare, CPI, Malmö stad.   På Hästhagens förskola serveras god, nyttig och många… Läs mer

Publicerat:

Favoritartikel i repris: Tematiskt lärande med media/IT på Pauli gymnasium

En av mina favoritartiklar på Pedagog Malmö det senaste året handlar om tematiskt lärande, samverkan mellan ämneslärare, media/IT-pedagogik och formativ bedömning! Den dag min son börjar i gymnasiet hoppas jag att han ska få möjlighet till ett lärande som detta arbetslag ger sina elever. Ett arbetssätt där eleverna ges möjlighet att gå in i lärandeprocesser,… Läs mer