Publicerat:

En framgångsrik utbildning på Värnhemsskolan

Yrkesinriktade Orienteringsutbildningen med inriktning storkök, restaurang, bageri, charkuteri och servering är en utbildning för vuxna som inte har klarat SFI. Vuxna som är arbetslösa och som är långt borta från arbetsmarknaden. Hela 70 procent av de som gått utbildningen har fått arbete. Den framgångsrika utbildningen är ett samarbete mellan Värnhemsskolan, JobbMalmö och Komvux SFI.  Det ligger en… Läs mer

Publicerat:

Formativ bedömning - när feedback blir en del av lärandet

Camilla Lindskoug arbetar som lärare i svenska och engelska på Pauli gymnasium. Hon har integrerat formativ bedömning i undervisningen och ser bedömningen som en viktig del av elevernas lärande. Camilla berättar att det har gett henne ett bättre fokus på lärandet. – Formativ bedömning är när feedback och respons görs till en viktig del av lärandet. Bedömningen är inte slutstationen… Läs mer

Publicerat:

Samtal med Fredrik Gertten

Det är alltid spännande att träffa människor som brinner för sitt arbete, och Fredrik Gertten tillhör definitivt den kategorin. Pedagog Malmö träffar honom på WG Films kontor i centrala Malmö för att prata om filmen BIG BOYS GONE BANANAS!*, men även dokumentärfilm i allmänhet. Gertten har erfarenhet från nyhetsvärlden och förklarar bland annat hur dokumentärfilmsarbetet… Läs mer

Publicerat:

"Barn och unga använder digital teknologi som en kulturell handling"

Lisa Adamsson, doktorand med inriktning på digital litteracitet, föreläste i Malmö om Digital litteracitet – om ungas mediekompetens och dess betydelse för lärande och utveckling. Seminariedagen fokuserade på medie- och informationskunnighet, MIK, och det angelägna innehållet lockade personal inom bibliotek, skolbibliotek och lärare. Begreppet digital literacy presenterades 2008 av EU som en av åtta nyckelkompetenser… Läs mer

Publicerat:

Datorplatta till alla elever på yrkesgymnasiet

Värnhemsskolan i Malmö är gymnasieskolan som har gått direkt från datorsalar till datorplattor – utan att ta vägen via bärbara datorer. Från och med skolstarten ht13 har alla 1 200 elever en egen iPad som lärverktyg. Samtidigt börjar skolan använda  MaApps (Malmö stads Google Apps for Edu) som plattform vilket kommer att underlätta samarbete och dokumenthantering.… Läs mer

Publicerat:

Odling och barnens inflytande på Rönnens förskola

Barnens delaktighet, mångfald, odling och naturen är viktiga delar i det pedagogiska arbetet på Rönnens förskola. De arbetar konsekvent för hållbarhet och har en spännande utemiljö med mycket växtlighet och djurliv. Dessutom är det en förskola med grön flagg.  På Rönnens förskola arbetar Kristina Danielsson och Eva Kladaric som pedagoger och Ulla Sundin som förskolechef. De… Läs mer

Publicerat:

Formativ bedömning överbryggar pedagogens undervisning med elevens lärande

Pedagoger skapar inte lärande, de skapar förutsättningar för lärande. Det menar Dylan Wiliam, internationellt känd forskare i formativ bedömning. Genom att använda formativ bedömning som metod synliggör vi lärandet för eleverna. I våras lyssnade jag på Dylan Wiliam på Färs och Frossa Arena i Lund. Han gav då en föreläsning om formativ bedömning. Två effektiva… Läs mer

Publicerat:

Sex i skolan

Anna Schylander, Kroksbäcksskolan, Pia Särnevång, Agnesfrids gymnasium och Daniel Skarp, Agnesfrids gymnasium. I slutet av augusti släpptes ett nytt, gratis stödmaterial för sex- och samlevnadsundervisning: ”Sex i skolan – organisation, ansvar och innehåll i sex- och samlevnadsundervisningen”. Tre malmöpedagoger; Anna Schylander, Pia Särnevång och Daniel Skarp, träffas och samtalar om materialet. Samtalet inleds med att Linda Leveau,… Läs mer