Publicerat:

Malmöskolornas Rubin

Det har hänt mycket i Malmö under de senaste månaderna och skolorganisationen är inget undantag. Katrin Stjernfeldt Jammeh har tagit över efter Ilmar Reepalu och hon har i sin tur ersatts av Anders Rubin som kommunalråd med beredningsansvar för skolfrågor. Skillnaden sedan den första juli 2013 är att skolverksamheten är placerad inom egna förvaltningar, nämligen… Läs mer

Publicerat:

Med samhället som lärobok på Apelgårdsskolan

Läraren Katarina Fornell undervisar utan lärobok i NO. Istället använder hon bland annat material från myndigheter, företag och ideella organisationer i klassrummet. Dessutom samarbetar hon med många aktörer utanför skolan genom studiebesök och elevmentorskap. – Det är viktigt att eleverna ser att människor utanför skolan och deras bostadsområde är intresserade av dem och deras tankar,… Läs mer

Publicerat:

Timperley: om det egna lärandets inneboende kraft

Vad behöver lärare lära för att elever ska lära sig bra i skolan? Vad är det lärare behöver kunna för att kunna ge sina elever förutsättningar att leva och fungera i ett modernt samhälle? Hur ska lärares professionsutveckling byggas för att de på bästa sätt ska kunna förbereda eleverna för ett framtida gott liv. Förstå,… Läs mer

Publicerat:

Världen till Lindängeskolan och Lindängeskolan till världen

På Lindängeskolan i Malmö är struktur och svenska två viktiga pedagogiska pusselbitar. På en skola där eleverna inte alltid har den bästa självbilden arbetas det intensivt med att stärka eleverna, bl.a. genom att synliggöra deras lärande. Och lärarna vill ta världen till eleverna och eleverna till världen. Lindängeskolan är en multikulturell grundskola i Malmö med… Läs mer

Publicerat:

"Rasism bottnar många gånger i okunskap"

Siavosh Derakhti kämpar aktivt och i många olika forum mot rasism. Han integrerar det i sitt arbete som resursperson och elevcoach på Rörsjöskolan-Zenith. Och han finns bland annat med i Framtidsgenerationen. Dessutom har han grundat ”Unga mot antisemitism & främlingsfientlighet”.  – Tillsammans kan vi göra stor skillnad. Vi måste börja på hemmaplan, säger Siavosh med… Läs mer

Publicerat:

Forskning: Vad händer när datorn används i skriv- och läsinlärningen?

Vad händer hos elever och lärare när digitala skrivverktyg används i skriv- och läsinlärningen i år 1-2? Vilka förutsättningar krävs för ett framgångsrikt arbete med att skriva sig till läsning?  Den 19 september var skolforskaren Maria Westman i Malmö och berättade om den studie hon och kollegan Eva Hultin har gjort i Sandvikens kommun. I Sandviken… Läs mer