We are 2024´s Experts of tomorrow!

Magnus från Legomaster poserar med lärare på Geijerskolan och står med elever utanför skolan.
Hur får man en klass att gå från "Vad är entreprenörskap?" till att stå som vinnare i en av Sveriges största innovationstävling? I vårt klassrum började det med en idé i duschen – bokstavligen. Genom att låta eleverna arbeta med verkliga problem, teknik och kreativitet växte både självförtroende och framtidstro. Nu är det återigen dags att anmäla sig till Experts of Tomorrow – och kanske är det just din klass som tar hem nästa seger?

Det började med en dusch och slutade med en 3D-skrivare

Vem hade kunnat tro att en enkel idé om att spara vatten i duschen skulle leda till att vår klass 5A på Geijerskolan i Malmö tog hem förstapriset i Experts of Tomorrow – Innovation Race? Vår uppfinning, Rocket Timer, en duschtimer som gör vattenbesparing till en lek, imponerade på juryn och vann bland över 150 bidrag från hela landet. (Instagram)

Entreprenörskap och kreativitet

Men det handlade inte bara om att vinna. Genom att arbeta med entreprenörskap och innovation fick eleverna utveckla sin kreativitet, problemlösningsförmåga och samarbetsförmåga. Vi arbetade med verkliga problem, som vattenbrist och hittade lösningar som kan göra skillnad(LinkedIn). Som belöning fick vi inte bara ära och berömmelse, utan också 20 000 kronor till klasskassan, en 3D-skrivare och kepsar med “Experts of tomorrow”. Juryn kom till skolan för att överlämna priset och det var en dag vi sent kommer att glömma.

Magnus & Tinas bästa tips!

Juryn

Juryn som kom ut till oss för prisutdelning var inte vilka som helst. Vi hade äran att ta emot Tina Lekeberg, Head of Global Campaigns and Partner Marketing på Sigma, och Magnus Göransson – välkänd från tv-programmet Legomaster. Det blev en fantastisk förmiddag fylld av nyfikenhet, värme och stolthet. Det jag särskilt uppskattade var hur genuint intresserade jurymedlemmarna var av elevernas uppfinning och deras arbetsprocess. De stannade länge, ställde genomtänkta frågor och det märktes tydligt hur imponerade de blev. Att se elevernas samarbete, engagemang och förberedelser göra avtryck – det var stort. De var samspelta, pålästa och trygga i sina roller. Och där satt jag bakom kameran med stolthet i hela kroppen. För det här handlade ju inte bara om en smart uppfinning – det handlade om att bygga något tillsammans. Om att växa som lag. De som blev intervjuade representerade klassen precis så som man önskar.

Fyllda priskassar till eleverna. Påsens innehåll och klassens diplom.

Anmäl er nu!

Nu är det dags för årets tävling, och jag vill uppmuntra alla kollegor därute att våga anmäla sina klasser. Experts of Tomorrow är mer än en tävling – det är en möjlighet att integrera entreprenörskap i undervisningen och inspirera eleverna att bli framtidens problemlösare. (sigma.se) Intresset för teknik sjunker bland unga, men genom att arbeta med innovation och entreprenörskap kan vi vända trenden. Låt oss ge eleverna verktygen att tro på sin egen förmåga och skapa en bättre framtid – en dusch i taget. Gå gärna in och läs juryns motiveringen här.

Framtida samarbete

Det skrevs ett reportage om vår uppfinning i Sydsvenskan och eleverna nämnde då att deras dröm var att någon skulle vilja skapa en riktig prototyp av Rocket Timern. Det tog inte lång tid innan det Malmöbaserade företaget Sandberg Development AB nappade. Tillsammans med Softhouse kommer nu elevernas dröm att gå i uppfyllelse och tillsammans med fyra ingenjörer är det dags att gå från Mockup till prototyp.

Magnus från Legomaster delar ut pris. Elever blir intervjuade om Rocket Timer.

Jag är en grym lärare- även i teknik

Nu kan jag stolt titulera mig som en alldeles utmärkt tekniklärare – något jag aldrig hade kunnat föreställa mig för bara två år sedan. Att få vara med och väcka intresse hos eleverna och samtidigt bidra till ingenjörsbranschen känns både viktigt och meningsfullt. Genom hela arbetet har de globala målen varit en naturlig del, med ett tydligt fokus på hållbarhet. Det som från början var ett roligt sidoprojekt har vuxit till att bli ett av de mest betydelsefulla uppdragen vi tagit oss an.

Jag vet att några kanske sätter kaffet i halsen när jag lyfter mig själv så här. Men låt mig säga det med största ödmjukhet – vi behöver träna oss på att våga säga att vi är bra. Att stå upp för vårt arbete. Vi måste börja tro på vår kompetens och våga vara stolta när vi faktiskt gör något riktigt bra. För mig betyder det också oerhört mycket att våga stå för det, för jag kan säga att det faktiskt inte har varit helt lätt att komma som nyexad lärare för 14 år sedan till en skola som tidigare var mycket traditionell. Jag fick ofta kämpa för att bevisa att det kreativa arbetssättet också fungerade och gav resultat.

Tre tips för att våga börja med entreprenörskap i klassrummet

  • Börja smått, Du behöver inte planera för ett helt år. Låt eleverna identifiera ett vardagsproblem och skissa lösningar. Ett A4 och några pennor räcker långt.
  •  Jobba tillsammans, koppla på ditt arbetslag eller andra kollegor på skolan. Tillsammans kan ni skapa helhet och inspiration – utan att det blir en ensam prestation. Varför inte testa att göra något tillsammans över årskurserna?
  • Delta i en tävling, Tävlingar som Experts of Tomorrow ger struktur, motivation och en riktig deadline. Dessutom – chansen att vinna något som får elevernas ögon att tindra, det väcker lusten att fortsätta sin entreprenöriella resa. Är du verksam i Malmö? Då rekommenderar jag tävlingen ”Innocarnival” (jag kommer att skriva mer om den längre fram).

Diskussionsfrågor till kollegiet

  • Hur kan vi skapa fler möjligheter för elever att tro på sina idéer och sin förmåga/kapacitet? Minns ni att jag tidigare skrivit ett inlägg om mitt möte med Beata Kull, kvinnan som startade Lärargalan i Stockholm? Det jag vill påminna om är hennes resa, hon hade dyslexi men hade turen att ha en bra lärare som tände hennes inre lust och motivation att våga kämpa. Idag är hon entreprenör och en förebild för många.
  • Vilka vinster ser vi med att arbeta entreprenöriellt i skolan – både för elevernas lärande och värdegrund?
  • Hur kan vi koppla entreprenörskap till våra styrdokument och ämnesmål?
  • Hur kan vi samarbeta kollegialt för att stötta varandra i den här typen av undervisning?
  • Hur motverkar vi det sjunkande intresset för teknik och NO-ämnen?

Egen reflektion

  • Vad är det roligaste som du gjort för att skapa lust och motivation i ditt klassrum? Kan du på något sätt brygga över det i teknikämnet?
  • Hur tar du tillvara elevernas inre gnista?
  • Hur skulle du själv önska att undervisningen i teknik var utformad om du tänker tillbaka på din egen barndom?