
Bättre samarbete i klassen efter innovationsarbete
Vem hade kunnat tro att en enkel idé om att spara vatten i duschen skulle leda till att vår klass 5A på Geijerskolan i Malmö tog hem förstapriset i Experts of Tomorrow – Innovation Race? Vår uppfinning, Rocket Timer, en duschtimer som gör vattenbesparing till en lek, imponerade på juryn och vann bland över 150 bidrag från hela landet. (Instagram)
Men det handlade inte bara om att vinna. Genom att arbeta med entreprenörskap och innovation fick eleverna utveckla sin kreativitet, problemlösningsförmåga och samarbetsförmåga. Vi arbetade med verkliga problem, som vattenbrist och hittade lösningar som kan göra skillnad(LinkedIn). Som belöning fick vi inte bara ära och berömmelse, utan också 20 000 kronor till klasskassan, en 3D-skrivare och kepsar med “Experts of tomorrow”. Juryn kom till skolan för att överlämna priset och det var en dag vi sent kommer att glömma.
Juryn som kom ut till oss för prisutdelning var inte vilka som helst. Vi hade äran att ta emot Tina Lekeberg, Head of Global Campaigns and Partner Marketing på Sigma, och Magnus Göransson – välkänd från tv-programmet Legomaster. Det blev en fantastisk förmiddag fylld av nyfikenhet, värme och stolthet. Det jag särskilt uppskattade var hur genuint intresserade jurymedlemmarna var av elevernas uppfinning och deras arbetsprocess. De stannade länge, ställde genomtänkta frågor och det märktes tydligt hur imponerade de blev. Att se elevernas samarbete, engagemang och förberedelser göra avtryck – det var stort. De var samspelta, pålästa och trygga i sina roller. Och där satt jag bakom kameran med stolthet i hela kroppen. För det här handlade ju inte bara om en smart uppfinning – det handlade om att bygga något tillsammans. Om att växa som lag. De som blev intervjuade representerade klassen precis så som man önskar.
Nu är det dags för årets tävling, och jag vill uppmuntra alla kollegor därute att våga anmäla sina klasser. Experts of Tomorrow är mer än en tävling – det är en möjlighet att integrera entreprenörskap i undervisningen och inspirera eleverna att bli framtidens problemlösare. (sigma.se) Intresset för teknik sjunker bland unga, men genom att arbeta med innovation och entreprenörskap kan vi vända trenden. Låt oss ge eleverna verktygen att tro på sin egen förmåga och skapa en bättre framtid – en dusch i taget. Gå gärna in och läs juryns motiveringen här.
Det skrevs ett reportage om vår uppfinning i Sydsvenskan och eleverna nämnde då att deras dröm var att någon skulle vilja skapa en riktig prototyp av Rocket Timern. Det tog inte lång tid innan det Malmöbaserade företaget Sandberg Development AB nappade. Tillsammans med Softhouse kommer nu elevernas dröm att gå i uppfyllelse och tillsammans med fyra ingenjörer är det dags att gå från Mockup till prototyp.
Nu kan jag stolt titulera mig som en alldeles utmärkt tekniklärare – något jag aldrig hade kunnat föreställa mig för bara två år sedan. Att få vara med och väcka intresse hos eleverna och samtidigt bidra till ingenjörsbranschen känns både viktigt och meningsfullt. Genom hela arbetet har de globala målen varit en naturlig del, med ett tydligt fokus på hållbarhet. Det som från början var ett roligt sidoprojekt har vuxit till att bli ett av de mest betydelsefulla uppdragen vi tagit oss an.
Jag vet att några kanske sätter kaffet i halsen när jag lyfter mig själv så här. Men låt mig säga det med största ödmjukhet – vi behöver träna oss på att våga säga att vi är bra. Att stå upp för vårt arbete. Vi måste börja tro på vår kompetens och våga vara stolta när vi faktiskt gör något riktigt bra. För mig betyder det också oerhört mycket att våga stå för det, för jag kan säga att det faktiskt inte har varit helt lätt att komma som nyexad lärare för 14 år sedan till en skola som tidigare var mycket traditionell. Jag fick ofta kämpa för att bevisa att det kreativa arbetssättet också fungerade och gav resultat.