
Att lyfta autism – en väg till ökad förståelse och samarbete
Veckan började med att eleverna fick fundera över människor som har förändrat världen. Vilka personer har haft en positiv inverkan på samhället och varför är de viktiga för oss idag? Vad gjorde personerna unika och inspirerande? Dessa var några av de frågor som eleverna arbetade med för att välja en person att gestalta. Det handlade om att läsa på och skapa trovärdiga presentationer inför sina klasskamrater. Genom rollspel fick de verkligen kliva in i andra människors skor och reflektera över deras betydelse.
En dag fick vi ett mejl från klassens vårdnadshavare – och det visade sig vara en inbjudan till en fredagsfrukost! Föräldrarna ville fira att vi vunnit två av Sveriges största innovationstävlingar och uppmärksamma elevernas prestationer. De satte ihop en inbjudan med rim, och dagen blev inte bara ett firande av framgång, utan också ett perfekt tillfälle att fördjupa temat med en festlig frukostbuffé. När jag läste föräldrarnas rim blev jag extra glad och faktiskt lite rörd, för de hade fångat upp vårt arbetssätt där rim är en del av vårt sätt att lära på ett kreativt sätt.
Frukostbuffén var en stor succé, med allt från smoothies och fruktfat till olika pålägg och bröd. Under minglet fick eleverna träna på att prata på både svenska och engelska. Det var härligt att höra alla presentera sina val och berätta om varför de valt just den personen. Vad kan vi ta lära av personen? Det kändes som ett perfekt avslut på veckan – både inspirerande och roligt!
Dagen handlade också om entreprenörskap – om att förstå att vi har möjlighet att forma våra egna liv och skapa förändring. Eleverna fick se på hur människor som förändrat världen inte bara hade stora idéer, utan också hade modet att följa dem. Detta var inte bara en övning i att gestalta historiska personer, utan också ett sätt att väcka tanken om att alla kan nå sina drömmar om vi tar vara på de möjligheter vi får.
Engelska: Eleverna tränade på att presentera sina kända personer och samtala på engelska. De lärde sig nya uttryck och tränade på att använda språket i verkliga situationer – ett perfekt sätt att kombinera lärande och praktik!
Svenska: Eleverna forskade om sina personligheter, sammanställde fakta och övade på att presentera muntligt inför klassen. De fick både läsa, skriva och tala – och samtidigt träna på att samtala och resonera kring sitt ämne.
Samhällskunskap: Genom att rollspela personer som förändrat världen diskuterade vi allas lika värde och vikten av att stå upp för mänskliga rättigheter. Arbetet knöt an till skolans värdegrund och samhällskunskapens mål.
I Läroplanen betonas vikten av att eleverna utvecklar förmåga att visa respekt och skapa en trygg miljö där alla kan uttrycka sina åsikter. Genom att ge eleverna inflytande över sitt arbete, som att välja personer att gestalta och diskussionsämnen, får de ett större engagemang och ansvar i lärprocessen, vilket stärker deras värdegrund. I Lgr22 ingår också kommunikation och samarbete, där eleverna både uttrycker sina tankar och lyssnar på andras perspektiv. Genom att arbeta tematiskt och delta i rollspel får eleverna möjlighet att påverka och samverka, vilket utvecklar deras kommunikativa förmåga och skapar en lärandemiljö där alla kan växa.
Att arbeta tematiskt ger kraft. När vi valde att fokusera på människor som förändrat världen vill jag stärka elevernas mod att våga ta plats, vara annorlunda och stå för något. För mig är mod en viktig nyckel till lärande – mod att kliva fram, mod att lyssna och mod att möta det som är annorlunda. Rollspel hjälper till att öppna nya dörrar – både i oss själva och i mötet med andra. Att klä ut sig är alltid frivilligt. Vi är alla olika, och det respekterar vi. (Vill du veta en hemlighet? Jag klär faktiskt väldigt sällan ut mig privat – och nej, jag gör inte detta för att jag är flummig. Tvärtom, jag har full koll på syfte och mål!)
Att duka fint betyder mycket för mig. Det visar eleverna att det här är en speciell dag, något att minnas. När vi gör extra fint i klassrummet hjälper alla till – vi skapar något tillsammans. Genom att samlas kring långbord och lyssna på varandras berättelser stärker vi både vår gemenskap och vår tolerans. Det här är vår arbetsplats – och alla är viktiga.
På lärarnas konferens pratade jag tillsammans med skolans kurator Natali om normer och värden. Hon påminde oss om hur viktigt det är att våga utmana våra egna fördomar som vuxna. Och det hänger faktiskt ihop. När vi klär ut oss och kliver in i andra människors skor, när vi lyfter fram olikheter som något värdefullt – då tränar vi också vår förmåga att förstå, att lyssna och att inte döma. När jag själv klev in i rollen som Alfred Nobel mitt i påsktider och eleverna undrade varför, valde jag att ta deras frågor som just det – nyfikenhet. För kanske är det där mötet mellan frågor och svar, mellan olika erfarenheter, som värdegrunden verkligen växer fram.
Så, vad tar jag med mig från denna dag? Jo, en elev valde att gestalta mig, Desirée Bentzer. Först trodde jag att det var ett skämt, men när jag insåg att eleven menade allvar, blev jag både förvånad och rörd. Det var en oväntad och fin gest och det var en påminnelse om att vi som pedagoger verkligen kan påverka. När en elev ser oss som någon som förändrar, då vet vi att vi gör något rätt. På sitt sätt ville eleven säga: ”Du, Desirée, har förändrat världen för mig och för många andra.” Och det var en känsla som både värmde och stärkte mig att fortsätta våga vara en kreativ lärare och förebild.
Fredagsfrukost med kändisar – ett klassrum fyllt av mod och inspiration (2025-04-29)
Poddpremiär! (2025-04-22)
Att lyfta autism – en väg till ökad förståelse och samarbete (2025-04-19)
I dag vill jag lyfta mitt arbetslag (2025-04-08)
Ett efterlängtat möte med en stark och varmhjärtad kvinna (2025-04-02)
Innovativt föräldramöte med hjälp av kooperativt lärande (2025-03-23)
Ny skribent brinner för värdegrund (2025-03-19)