Ny skribent brinner för värdegrund

Ny skribent på bloggen, Desirée Bentzer. Till höger är klassens dukning under ett rollspel på Nobeldagen.
Desirée Bentzer, förstelärare på Geijerskolan i Limhamn, är ny skribent på Pedagog Malmö. Hon brinner för värdegrund och vill lyfta sina elever och få dem att tro på sin egen förmåga.

Nytt namn och nytt ansikte här på Pedagog Malmö. Mitt namn är Desirée Bentzer och jag arbetar som förstelärare på Geijerskolan i Limhamn. Jag är klasslärare och undervisar 29 elever i  åk 5 och ingår dessutom i ett fantastiskt arbetslag. Blev utsedd till årets pedagog Malmö stad 2018. Jag brinner för värdegrund och att bidra till att elever tror på sin egen förmåga. Jag har arbetat som lärare i över tolv år och numera är utmaningen att hitta en fungerande balans mellan att vara en ambitiös lärare och livet som tvåbarnsmamma, vilket jag hoppas kunna dela med mig av lite längre fram.

Att ta steget

Äntligen, äntligen vågade jag påbörja mitt första blogginlägg för Pedagog Malmö. Tankarna har funnits där under flera år men något behövde hända för att jag skulle få den där kickstarten och motivationen. Kanske har det varit en rädsla att ingen vill läsa det jag har att skriva och dela med mig av? Förmodligen inte en helt ovanlig tanke för många skribenter som skriver för första gången, hur kommer jag att tas emot? Och vad ska jag skriva om?

Varför blogga?

I detta inlägg kommer jag att ge en kort presentation av vem jag är och försöka spalta ner lite om vad jag vill dela med mig av framöver. Jag kommer också dela med mig av vad som driver mig, utifrån att jag uppfattas som en lärare med mycket energi men också baksidorna av det, mina utmaningar. Så förhoppningsvis vill du följa med på denna resa som kommer handla om allt mellan himmel och jord kopplat till mitt arbete som lärare.

Vem är jag?

Att ha många bollar i luften, vara kreativ, tänka utanför boxen, ja detta är väl lite hur andra skulle beskriva mig. Jag är inte läromedelsstyrd utan försöker ta in lek och teater för att skapa meningsfulla lektioner, vi bygger med lego, rollspel vid högtider som Nobeldagen, skriver rap-låtar och allt som jag själv hade önskat att få göra som barn. Idag kommer jag att dela med mig av varför jag tror på det jag gör baserat på egen erfarenhet, att det gör skillnad för de elever jag möter.

“Rocket-Timer”

Låt oss backa tillbaka till efter min andra föräldraledighet, då jag fick ta emot min nuvarande klass ht-2023. Klassen var anmäld till InnoCarnival, en innovationstävling som jag aldrig hade hört talas om. Som person vill jag ofta prestera och göra saker så bra som möjligt och det slutade med att vi gick all in i projektet. Det öppnade upp för min kreativa sida och det var fantastiskt när jag dessutom såg chansen att arbeta både tematiskt och med värdegrund. Elevernas samarbetsförmåga stärktes, vi blev ett team. Med projektet skapade klassen en  innovation med namnet Rocket-Timer. Idag nästan två år senare kan jag stolt säga att vår Rocket-Timer lyckats kamma hem en andra plats på InnoCarnival och vinna både Kalle Ankas Oppfinnartävling (ja, det stavas så) och företaget Sigmas egen innovationstävling Experts of tomorrow innovation race.

“För en god sak”

Den ena tävlingen gav dessutom möjligheten att skänka halva prissumman till välgörenhet. Klassen valde att skänka pengarna till 12 flickors utbildning vilket också betyder att projektet  gett eleverna en viktig insikt i att utbildning kan vara ett steg i att kunna påverka sitt eget liv.  Så vad vill jag ha sagt med detta? En liten innovation (som jag kommer att berätta mer om i ett annat inlägg) kan öppna upp för så mycket mer än bara motivera eleverna i ämnet teknik, de har lärt för livet.

Veckans guldkorn

Veckans bästa ögonblick var därför att vi med glädje kunde hänga upp vårt gåvobevis i klassrummet och att se eleverna bli glada och stolta av att ha gjort skillnad, skillnad på riktigt för tolv flickor någon annanstans i världen.

Veckans utmaning

Ett gott skratt förlänger livet sägs det, testa att ha det i bakhuvudet även när du gör din lektionsplanering. Våga!